Wesele z Konsultantem Ślubnym – Tak czy nie?

Kim jest i czym się zajmuje

Konsultant ślubny, tzw. wedding planner w największym możliwym skrócie to osoba od zadań specjalnych zarówno tych przed, po jak i w trakcie wesela. Moim głównym zadaniem jest odciążenie w możliwie jak największym stopniu Pary Młodej z wszelkich przygotowań weselnych, a w trakcie ślubu i wesela czuwanie nad prawidłowym przebiegiem całej uroczystości. Na temat tego, czy warto zatrudniać tego typu osobę jest wiele podzielonych opinii. Mam nadzieję, że na podstawie kilku wyróżnionych przeze mnie punktów uda mi się przybliżyć zakres obowiązków i pracy wedding plannera, rozwiać kilka Waszych wątpliwości oraz obalić kilka nagminnie powtarzanych mitów 😉
W USA już co druga para korzysta z usług konsultanta ślubnego – jest to już tam swoistym standardem, jak zatrudnienie fotografa czy kamerzysty, u nas jeszcze nie – ale czas najwyższy to zmienić 😉 Miłej Lektury!

O Jak Oszczędność:

Po Pierwsze Czasu

Żyjemy w ciągłym pędzie i pośpiechu, często mając wrażenie, że wskazówki zegarka w przedziwny sposób przyspieszają skracając naszą dobę. O ile jesteśmy do tego przyzwyczajeni w trakcie „standardowego” tygodnia w systemie „praca – dom”, o tyle czas ten się jeszcze bardziej przeraźliwie kurczy, jeżeli mamy do ogarnięcia coś jeszcze. A jeżeli tym „czymś” okazuję się być organizacja ślubu i wesela to wskazówki zaczynają już w ogóle wariować 😉 Wiem z doświadczenia, że pogodzenie codziennego 8 czy nawet 10-godzinnego trybu pracy z wyszukiwaniem wszystkich podwykonawców, jeżdżeniem na spotkania, spisywaniem umów i resztą obowiązków z tym związanych jest operacją bardzo pracochłonną. Często spotykaliśmy się z tym, że osoby z branży weselnej pracowały dokładnie w tych samych godzinach co my i pojawiał się problem, trzeba było brać urlop lub kombinować z urywaniem się z pracy, a wiadomo, że wolne będzie nam jeszcze potrzebne więc lepiej gospodarować czas oszczędnie.

W przypadku osób mieszkających za granicą, czy też w innej miejscowości sytuacja jeszcze bardziej się komplikuję. Musimy liczyć na pomoc najbliższych przyjaciół czy rodziny mieszkających na miejscu, co nie zawsze jest możliwe. Załatwienie wszystkich spraw zdalnie jest niemożliwe, a kolejne przyjazdy czy przyloty również nadszarpują nasz budżet.

O ile przyjemniej byłoby spożytkować ten czas na coś mniej uciążliwego – np. na długi spacer, wycieczkę, przejażdżkę rowerem czy naszą wspólną pasję;) Z naszą pomocą jest to możliwe.

Po drugie Pieniędzy

Tak, wiem co piszę 😉 Kolejnym krążącym mitem jest ten, w którym konsultant ślubny zarabia na jednym weselu mnóstwo pieniędzy i ograbia swoich klientów z budżetu weselnego. A co gdybym napisała, że jest wręcz odwrotnie 😉 ? Wedding planner przede wszystkim dostosowuje cenę indywidualnie do Waszych oczekiwań i budżetu. Więc już w tym miejscu obalę jeden z mitów, jako że jest to wyłącznie oferta dla nielicznych z grubym portfelem. Nie pracuje oczywiście charytatywnie, ale adekwatnie do poświęconego na dane wesele czasu, przeznaczając go zdecydowanie więcej od np. dj-a, który za kilkugodzinną pracę przy „gotowej muzyce” niejednokrotnie otrzymuje wyższe wynagrodzenie. Przewagą wedding plannera nad samodzielną organizacją jest przede wszystkim doświadczenie, współpracując już wcześniej z firmami z branży weselnej wie, jakie są obowiązujące ceny, jakie są warunki współpracy i przede wszystkim mając sprawdzonych podwykonawców jest w stanie wynegocjować dla Was najkorzystniejsze warunki. I to jest sprawą kluczową. Branża weselna rządzi się swoimi prawami, jak wszędzie zdarzają się nieuczciwe firmy, które zdając sobie sprawę z wagi tego dnia, niewiedzy i braku doświadczenia pary młodej wykorzystują to – podbijając ceny. Często również dochodzi do sytuacji, w której lokale proponując oferty nie przedstawiają wszystkich kosztów, dla nich oczywistych – jak np. korkowego, czy opłaty za pokrowce na krzesła, itp. – w ten sposób pojawiają się kolejne koszty, wcześniej nieskalkulowane przez Państwa Młodych.

Dlatego często przy ogólnym rozrachunku okazuje się, że kwota, jaką zaoszczędziliśmy, dzięki negocjacjom konsultanta ślubnego oraz jego wiedzy, jest właśnie kwotą jego wynagrodzenia. Czyli podsumowując – w cenie, w której koleżanka ma drogą, niekoniecznie profesjonalną orkiestrę, aranżację sali weselnej na swojej głowie i brak osoby koordynującej dzień ślubu – nasze pary otrzymują sprawdzone i godne zaufania firmy, jasne warunki współpracy plus osobę od zadań specjalnych w mojej postaci, która będzie z nimi począwszy od dnia przygotowań aż do dnia ślubu 😉

Po trzecie Nerwów

Mówi się, że nerwy są najgorszym doradcą. I tak jest w rzeczy samej. Mając natłok myśli przed ślubem, zbyt dużo wyborów do podjęcia, często w pośpiechu i braku czasu podejmujemy niestety złe i nieprzemyślane decyzje. Może to dotyczyć wielu kwestii. Podwykonawcy często mogą nas zbywać – na pytanie co jest w danej cenie, odpowiedzą, że „wszystko”. Tylko czym jest „to wszystko” – tutaj pojawia się dowolne pole do popisu i interpretacji. Może wydawać nam się, że skoro organizujemy ślub w jakimś lokalu i płacimy niemałe pieniądze za jeden talerzyk, to rzeczywiście będziemy mieć wszystko w tej cenie, łącznie z ogólną organizacją i koordynacją dnia ślubu. Niestety tak to nie wygląda. Jakie ogromne było nasze zaskoczenie, kiedy pani menadżer kilka dni przed ślubem zalała nas lawiną pytań: w jaki sposób mają być ustawione stoliki, w którym miejscu ma być stolik dla obsługi, jakie ma być ogólne ustawienie całej sali. Wydawało nam się, że nie musimy się tym martwić, bo jest to w „cenie wszystkiego”, ale nie było.

Przytłoczenie całościową organizacją odbija się najpierw na nas, a następnie na samym ślubie i weselu. Psychiczne odciążenie nas od męczących myśli stanowi jedną z największych zalet przy zatrudnieniu takiej osoby. To na barkach konsultanta ślubnego jest dopięcie wszystkich terminów, sprawdzenie jakości oferowanych usług, przygotowanie umowy czy zestawienie całości działań w spójny projekt. Pozwalamy sobie w ten sposób na komfort psychiczny, którego niestety nie zaznają nawet najlepiej zorganizowane pary biorąc całość przygotowań na własne barki. Pozwalamy sobie na przeżycie tego dnia w sposób kompletny, nie martwiąc się o problemy innych gości, o rozliczenia z podwykonawcami – tylko ciesząc się sobą i wizją swojej wspólnej przyszłości zaczynającą się właśnie tego dnia. Oszczędzamy sobie nerwów, które odbiją się nie tylko na tym, jak przeżyjemy i zapamiętamy ten dzień, ale również oszczędzamy naszą urodę, która w końcu powinna być tego dnia nieskazitelna.

Co Dajemy?

A) Bazę Pomysłów oraz Inspiracji

Jako wedding plannerka muszę być na bieżąco ze wszystkimi trendami i nowościami. Para Młoda ma gwarancję, że będę w stanie zaproponować ciekawe pomysły i rozwiązania, nie narzucając swoich gustów, a jedynie wskazując właściwą drogę. Jest to również dobra alternatywa dla osób, które nie do końca wiedzą, jaką wizję chcą zrealizować – potrzebują gotowej bazy inspiracji, która pozwoli im na podjęcie szybkiego wyboru. Odpowiadając na zapotrzebowanie par, które oczekują czegoś innego i wyjątkowego myślę nieszablonowo, dzięki czemu proponuję oryginalne i nietuzinkowe rozwiązania.

B) Spięty Budżet

Po ustaleniu budżetu trzymam wszystko w ryzach. Jeżeli menadżer danego lokalu zobowiązał się do konkretnej kwoty za tzw. talerzyk, to nie ma możliwości żeby na umowie znalazł się inny zapis, opłata dodatkowa, która nie była wcześniej ustalona, czy jakiekolwiek koszty dodatkowe – co niestety zdarza się częściej niż może Wam się wydawać. Jako konsultant ślubny przygotowuję wszystkie wzory umów, lub sprawdzam czy w już istniejących znalazły się wszystkie odpowiednie dla Pary Młodej zapisy. Można więc śmiało powiedzieć, że wcielam się w rolę Waszego adwokata, który stoi na straży portfela waszego wesela 😉 Planując ślub samodzielnie często pomijamy niektóre dodatkowe wydatki, których nie uwzględniamy w ogólnym budżecie, stąd końcowy koszt wesela jest większy niż przewidywaliśmy. Mając przy boku wedding plannnera nie ma takiej możliwości. Wszystko musi być odpowiednio spięte i skrojone niczym dobry garnitur. Konsultant ślubny organizując dane wesele sporządza szczegółowy budżet wydatków, którego ściśle się trzyma.

C) Spójna wizja całości

Każda kobieta ma czasem twórczy przypływ kreatywnej twórczości. Czy chodzi o zakup ubrań, kosmetyków czy wykończenia wnętrz – za duża mieszanka może okazać się wybuchowa. Podoba nam się styl rustykalny, ale nagle, nie wiedząc czemu kupujemy wiszące kryształy i transparentne dodatki. Tak dzieje się, jeżeli nie jesteśmy zdecydowani w realizowaniu swojej wizji, a łatwo o to, szczególnie w przypływie zajęć i braku czasu. I wtedy wkraczam ja – pilnując, żeby ustalona wcześniej wizja doszła do realizacji, aby każdy punkt był dokładnie taki, jaki sobie wymarzyliście. Udane przyjęcie to takie, w którym będziemy w swoich działaniach konsekwentni od A do Z, począwszy od zaproszeń, po winietki, księgę gości czy opakowanie na obrączki. Dla mnie liczy się każdy szczegół, którego nawet możecie nie wychwycić.

Scenariusz, Akcja i Koordynacja

Mając u boku konsultanta ślubnego możecie liczyć na kompleksową organizację pod każdym kątem. Planujemy godzina po godzinie dzień ślubu, aby nic nie umknęło naszej uwadze tego dnia. Najpierw wspólnie z Parą Młodą ustalamy ogólny scenariusz, aby później przejść do konkretnej organizacji tego wyjątkowego dnia. W ten sposób w dzień ślubu jestem z Wami od samego rana aż do oczepin, koordynując bezproblemowy przebieg Waszego wymarzonego dnia.

Mam nadzieję, że tekst ten pozwolił na przybliżenie Wam pracy, którą wykonuję, na jej specyfikę i formę działania, i że ten zbiór informacji pozwoli Wam obiektywnie zdecydować, czy chcecie ten dzień powierzyć w fachowe ręce czy podjąć się samodzielnej organizacji. W razie pytań służę pomocą i Zapraszam do Kontaktu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *